Bent u op zoek naar een aflos schipper met EU kwalificatiecertificaat schipper (groot vaarbewijs A) om in te huren voor uw vrachtschip? Stop met zoeken! 

2015-02-03 aflosschipper inhuren voor containerschip ms fenny1 img1817Er is een tekort aan aflossers zoals aflos schippers en aflos stuurmannen in de binnenvaart met grootvaarbewijs of EU kwalificatiecertificaat schipper. Deze aflos schipper met EU kwalificatiecertificaat schipper (groot vaarbewijs A) is te huur voor op uw vrachtschip. Ik heb een aantal vaste klanten en wie het eerst belt die heeft deze schipper voor hem of haar varen.

In 2020 en 2021 heb ik bijna het hele jaar met een volmatroos met 2 vrachtschepen de Tervant 154 (86 x 11,5 meter) nu de DC Mosa 3 en de DC Mosa 1 (86 x 8,23) van Niel onder Antwerpen naar Givet gevaren. Dat is een vaste route van de Rupel, de Zeeschelde , door Antwerpen heen, over het Albert Kanaal en bij Luik de Midden Maas op en bij Namen de Boven Maas. Op de Boven Maas liggen 10 sluizen van 100 x 12,5 meter voordat wij in de haven van Givet aankomen. Maar tussendoor ook wel is zeezand gehaald in Sluiskil of andere plaatsen in Nederland wat dan weer naar Givet ging. Inmiddels ook op 135 meter schepen gevaren met als breedste 23 meter. 

Deze parttime aflosschipper / stuurman kunt u inhuren, is in het bezit van het GrootVaarBewijs A, Radarpatent, Rijnpatent 1e Strecke tot Rheinberg en bezig met de 2e Strecke tot Neuss, BHV en uiteraard het Marifooncertificaat. 

Ik heb ervaring op containerschepen, beunschepen, cementtankers, duwboten, olietankers, koppelverbanden, werkboten in waterwerken en bagger projecten. Ook ben ik niet te beroerd om mee te helpen om een kraan te bedienen. 

Zoekt u een aflos schipper voor uw vrachtschip voor een vaste periode 

Bij deze aflos schipper is veel bespreekbaar. Mijn voorkeur zou zijn om vast 1 week in de maand op hetzelfde schip als schipper te varen. Maar afhankelijk van het werk en schip is 2 weken op en af ook bespreekbaar. Moet ik een paar maanden continue voor u varen dan is dat ook bespreekbaar voor mij. Bel deze aflosschipper op 06-29 608 608 en maak een afspraak met mij. Eigenlijk is alle te bespreken. ☺  

Op welke vrachtschepen en waar heeft deze schipper met GVB gevaren

Op zo'n beetje elk soort binnenvaartschip / vrachtschip en vaarwater heb ik als schipper wel gevaren. Denk aan vrachtschepen zoals containerschepen, beunschepen, motortankschepen, cementtankers, koppelverbanden, werkschepen en pontons. Het waren vaarwateren in geheel Nederland, België, Zuid Frankrijk en Duitsland. Denk dan aan de Maas, Boven Maas, Schelde, Rijn, Moezel en de Saar. Op mijn Instagram account kunt u mij volgen waar ik vaar want ik maak regelmatig leuke nautische filmpjes en foto's die ik met wat uitleg plaats.  

 

Wat is nu een Rijnpatent en waarom is dat nodig en waarom veranderd het Groot Vaarbewijs

2017-01-14 aflosschipper sjors chambone vaart op de duwboot ms herkules9 img4936

Een Rijnpatent is een certificaat dat de schipper van een binnenvaartschip nodig heeft om op de Rijn te mogen varen. Het certificaat toont aan dat de schipper voldoende kennis en vaardigheden heeft om het schip veilig over de Rijn te navigeren en om eventuele noodsituaties aan te pakken. Het Rijnpatent is verplicht gesteld door internationale afspraken tussen de landen waar de Rijn doorheen stroomt om de veiligheid op de Rijn te waarborgen.

Er komt een nieuw Europees digitaal vaarbewijs en vervalt uiteindelijk het Groot Vaarbewijs. 

Er wordt gewerkt aan de invoering van een EU-kwalificatiecertificaat voor binnenvaartschippers om de veiligheid op de Europese binnenwateren te vergroten en de mobiliteit van binnenvaartschippers te verbeteren. Het certificaat zal gelden als een Europese erkenning van de kwalificaties en vaardigheden van de schipper, zodat deze in alle EU-lidstaten kan varen zonder dat hij of zij aanvullende certificaten of examens hoeft af te leggen.

Op dit moment hebben verschillende landen in Europa hun eigen nationale certificaten en opleidingseisen voor binnenvaartschippers, wat kan leiden tot onnodige bureaucratie en administratieve lasten voor de schippers. Een EU-kwalificatiecertificaat zou deze problemen kunnen oplossen en bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de Europese binnenvaartsector als een duurzaam en efficiënt transportalternatief.

Geldigheid huidige grote vaarbewijzen

Onder de nieuwe wet- en regelgeving blijven de huidige vaarbewijzen nog geldig voor een periode van 10 jaar, dus tot 18 januari 2032. Tijdens deze periode is het wel de bedoeling dat deze vaarbewijzen worden omgewisseld voor de nieuwe kwalificatiecertificaten schipper. Hieronder leest u hoe u dat doet.

Omwisselen grootvaarbewijs voor EU kwalificatiecertificaat schipper

U kunt na 18 januari 2022 uw huidige Nederlandse vaarbewijs bij het CBR omwisselen voor een EU kwalificatiecertificaat schipper, zodra u deze moet verlengen i.v.m. uw leeftijd of wanneer het vaarbewijs kwijt of gestolen is. Dit doet u op de bekende manier middels een aanvraagformulier. Het kwalificatiecertificaat schipper wordt in eerste instantie alleen digitaal (PDF) uitgegeven. Het digitale kwalificatiecertificaat schipper ontvangt u via de e-mail.

 

Contact met schipper met grootvaarbewijs

2019 12 02 groot patent schipperVoor meer informatie over het huren van een aflos schipper met GVB belt u met Sjors Chambone op 06-29 608 608, email naar  of vul hier het contactformulier in.